U heeft een klacht over uw arts. Wat nu?
Een goede relatie tussen u en uw arts is belangrijk. Soms gebeuren er helaas dingen die deze relatie verstoren. U bent ontevreden. U zit met een klacht.
Hier vindt u informatie over wat te doen als u een probleem met uw arts heeft. U leest wat de mogelijkheden zijn om uw klacht op te lossen en op welke wijze er binnen de klachtregeling van DOKh met uw klacht wordt omgegaan.
Er samen uitkomen
Als u een klacht heeft over een van de medewerkers uit de praktijk, dan kunt u uw klacht op verschillende manieren kenbaar maken. U kunt contact opnemen met de praktijk om uw klacht kenbaar te maken, u kunt het klachtenformulier op de website invullen of u kunt uw klacht direct aan de betreffende medewerker voorleggen. Als u een klacht indient, worden direct de betrokken medewerker(s) en de praktijkhouder (dr. van Aken) ingelicht. U zult worden uitgenodigd voor een gesprek met dr. van Aken en de betrokken medewerker(s) om te beoordelen of we de situatie op een bevredigende manier kunnen oplossen. Als er door middel van gesprekken met u, dr. van Aken en de betrokken medewerker(s) geen bevredigende situatie kan worden bereikt, dan zullen wij u wijzen op de Klachtenregeling van Stichting DOKh.
Klachtenregeling DOKh
Klachtopvang
U krijgt een gesprek met de klachtenfunctionaris. Deze vangt u met uw klacht als het ware op. De klachtenfunctionaris ondersteunt u gedurende het traject. U kunt hier terecht met uw vragen, u krijgt advies en zo nodig hulp bij het schriftelijk formuleren van de klacht. Als uw klacht helder is, gaat u samen met de klachtenfunctionaris aan de slag om naar een oplossing te zoeken.
De eerste optie die meestal gekozen wordt is klachtbemiddeling. U kunt bij uw klachtenfunctionaris aangeven of u hiervoor open staat.
Klachtbemiddeling
Veel klachten kunnen worden opgelost in een gesprek waar een onpartijdige bemiddelaar aan tafel zit. Als zowel u als uw arts aangeven dat bemiddeling gewenst is, dan volgt binnen twee weken een eerste bemiddelingsgesprek. De klachtenfunctionaris treedt op als bemiddelaar. Tijdens de bemiddelingsgesprekken krijgen u en uw arts de gelegenheid om toelichting te geven op de gebeurtenis(sen). Als het begrip over en weer groeit, ontstaat vaak weer een werkbare situatie. Het uiteindelijke doel van de bemiddeling is de relatie tussen u en uw arts te herstellen.
Spelregels
- Hulp van de klachtenfunctionaris, de klachtbemiddeling en de klachtbehandeling zijn voor u kosteloos.
- Bemiddeling is pas geslaagd als beide partijen het hier over eens zijn.
- Bij bemiddeling wordt uitgegaan van wederzijds respect en vertrouwen.
- Alle betrokkenen in het traject gaan uiterst zorgvuldig om met uw privacy en hebben een geheimhoudingsplicht.
- De volledige klachtregeling is te downloaden op www.dokh.nl.
Komt u er samen met de klachtenfunctionaris niet uit?
Komt u er ondanks de bemiddelingsgesprekken niet uit, dan ondersteunt de klachtenfunctionaris u bij een eventuele volgende stap. Uw klacht wordt dan een geschil.
Stichting DOKh
Afdeling Klachten en Geschillen
Robijnstraat 6, 1812 RB ALKMAAR
Tel: 072 – 5208325