Help eConsult

E-CONSULT PATIENTENFOLDER

Het internetconsult bij uw huisarts

In deze folder wordt u uitgelegd hoe het internetconsult (e-consult) werkt. U kunt hiermee op een veilige manier via internet een vraag stellen. U start het internetconsult door op de site van de huisartsenpraktijk te klikken op E-consult.

Hoe werkt het?

Aanmelden  U dient zich de eerste keer (eenmalig) aan te melden. Na het invullen van alle gegevens en het verzenden wordt in de huisartsenpraktijk gecontroleerd  of alle gegevens kloppen en of u reeds bent ingeschreven in de praktijk. Hierna wordt, als alles klopt, uw aanmelding geactiveerd en krijgt u een inlognaam en wachtwoord. Hiermee kunt u gebruik maken van het internetconsult via een beveiligde internetverbinding. 

 Let op: zorg er voor dat anderen niet uw gegevens kunnen achterhalen!

Ontvangstbevestiging Na het aanmelden, na het stellen van een vraag en ook bij het ontvangen van een antwoord krijgt u een ontvangstbericht per mail. In deze berichten staan geen medische of persoonlijke gegevens, maar slechts een melding.

Antwoord Bij het stellen van uw vraag ziet u direct binnen hoeveel tijd u antwoord kunt verwachten. Over het algemeen zal het gaan om één tot twee werkdagen. Dit kan betekenen dat een vraag die u op vrijdagmiddag verstuurt pas drie of vier dagen later wordt beantwoord. Dit is ook afhankelijk van de werkdagen van de betreffende zorgverlener.  Het tijdsbestek dat wordt aangegeven is een maximale tijd, geldig voor die specifiek vraag en situatie.

Zodra het antwoord gereed staat, ontvangt u een bericht via e-mail. Hierin staat niet het antwoord, maar slechts een melding dat het antwoord gereed staat. U kunt dan via uw inlognaam en wachtwoord inloggen op uw beveiligde website om het antwoord te lezen.

Inzage Bij het stellen van uw vraag kiest u zelf aan wie u de vraag stelt. De andere zorgverleners in de praktijk hebben géén inzage in uw internetconsult. Bij afwezigheid van de betreffende zorgverlener kunt u aan hem/haar geen vraag stellen, tenzij dit (tijdelijk) wordt overgenomen  door bijv. huisarts of assistente. Dit wordt dan duidelijk aangegeven.

Welke vragen kan ik stellen?                                                                                                                                                Niet alle gezondheidsvragen zijn geschikt voor een internetconsult.

Maak bij spoedeisende vragen, bij vragen waarbij u twijfelt over de spoedeisendheid  of bij klachten die verergeren of veranderen GEEN gebruik  van het  e-consult maar bel de praktijk!                                                                     

Nummer: 0299-432022

Avonden/nacht/weekend Huisartsenpost Waterland tel: 0299-313233.

http://huisartsenposten.nl/ 

Ook vragen over nieuwe lichamelijke klachten zijn meestal niet geschikt voor e-consult (vaak is namelijk lichamelijk onderzoek nodig). U kunt dan beter een afspraak maken op het spreekuur van uw huisarts.                                                       

Bij vragen over emotionele problemen kunt u beter een afspraak maken op het spreekuur. Het is dan prettiger om elkaar te zien. Bovendien zijn emotionele problemen soms lastig op te schrijven. 

Wel geschikte vragen en onderwerpen voor het e-consult zijn bijvoorbeeld:

  • Vragen over onderzoek uitslagen, uitslagen van bloedonderzoek
  • Vragen over medicijnen, zoals bijwerkingen, wel/niet doorgaan, effecten
  • Vragen naar aanleiding van een eerder contact

Is het veilig? De regels en adviezen rond het e-consult zijn vastgelegd in een richtlijn van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Geneeskunst (Richtlijn voor online arts- patiënt contacten, in te zien via www.knmg.nl, de knop Publicaties en dan onder 2004)

Privacy Uw vragen en antwoorden worden niet via e-mail verzonden maar via een beveiligde internetverbinding. Dit is om te voorkomen dat uw medische gegevens voor anderen zichtbaar kunnen worden. 

Als u na het lezen van deze folder nog vragen heeft, neem dan contact op met de huisartsenpraktijk.